Chakulas LCHF

Den goda vägen till viktnedgång

Upp igen

Posted by chakula på 21 januari 2010

2 hg upp sen igår. Totalt – 6,4 kg.

Restaurangmat måste vara förklaringen.

Jaja, på’t igen bara.

6 svar till “Upp igen”

  1. MiniZillen said

    Jag har funderat och funderat..nu gjorde jag ett test i MåBra. Där stod det att jag var en ”protein”-typ och att bästa dieten för mig är LCHF. Funderade på om jag ska testa detta igen..och isådant fall om du har lust att hjälpa mig? Jag är så pass överviktig och vill inte gå upp all vikt igen..sist jag testade LCHF (i fyra månader) gick jag bara ner 6 kilo (allt första två veckorna) sedan stod jag still..

    • chakula said

      Klart jag gärna hjälper till, om jag bara kan. Du kan maila mig om du vill. Viktigast är vad du själv känner att du mår bra av och mäktar med. Kram!

      • MiniZillen said

        Måste man äta så mycket fett? Det är nämligen det jag har problem med, inte att sluta med kolhydrater..utan det är mängden fett som är svårt för min del..några tips?

      • chakula said

        Man måste ju ingenting, det gäller att hitta den nivå som funkar. Om man skär bort kolhydraterna behöver man ersätta dem med något. Alltför mycket protein har sina nackdelar; det är dyrt, kan i extrema fall bli ansträngande för njurarna, och man har kanske inte lika lätt att gå ner i vikt som om man lägger till mer fett i stället. Fettet mättar dessutom bäst och stoppar sötsuget. Är det svårt att få till fetthalten i allmänhet eller har du svårt att äta ”så mycket” fett?

  2. MiniZillen said

    Jag har svårt för att gå ner i vikt. Rent allmänt alltså. Undersökte mig bland annat hos en gynekolog som konstaterade att jag har en gen, som han kallade för stenålders-genen..ganska vanligt hos många kvinnor. Speciellt många kvinnor som är elitidrottare eller kraftigt överviktiga. Med LCHF märkte jag att jag var tvungen att äta riktigt mycket fett för att det skulle märkas på vågen. En helg gjorde jag av med 5 dl vispgrädde (bland annat) vilket resulterade i att jag gick ner 2 kg bara under den helgen…vad jag menar är att jag inte mäktar med att äta så mycket fett för att nå mina mål..Det GÅR liksom inte…får inte ner det! Det vore skillnad om det bara var under en kort period, men inte hela livet…

    • chakula said

      Jag förstår. Det jag har märkt är att det är stor skillnad i vad jag kan äta för att gå ner i vikt och för att hålla vikten. Så den mat jag äter nu när jag försöker gå ner i vikt är inte sån den kommer att se ut när (OM!) jag når min målvikt. Då kommer jag att unna mig en hel del mer grönsaker och kommer att få en annan fördelning med mindre andel fett. Så visst kan man se det som en tillfällig kosthållning om man vill. Även om jag för min del aldrig kommer att återgå till socker- och spannmålsmat.

      Men till problemet. Jag vet ju inte vad du äter, men jag utgår från att du äter kött. Man måste ju inte ösa smör och grädde över allting. Man kan välja fetare råvaror, t ex fetaste köttfärsen, bacon i stället för skinka, makrill i stället för vit fisk osv. Gillar du grillat på sommaren så kanske en bit kött, en sallad och olivolja kan vara nåt? Eller nåt hemmagjort kryddsmör som ger mycket smak och fett men inte känns ”kladdigt”.
      Ägg i nån form till frukost i stället för mjölkprodukter som ger betydligt fler kolhydrater.
      Vissa av oss måste ju hålla koll både på procentfördelningen, totala mängden protein och kh (i gram), samt kalorierna, så åtminstone en period av registrerande av maten kan vara en ovärderlig hjälp. Jag blev ofta förvånad i början, eftersom jag inte alls åt så som jag trodde. 😉
      Jag är ju verkligen ingen expert, men hoppas jag kan ge dig några små tankar. Har du läst alla bra sidor som finns på nätet, särskilt Kolhydrater i Fokus?

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: