Chakulas LCHF

Den goda vägen till viktnedgång

En äggande dag

Posted by chakula på 07 juni 2008

Frukost: Fyra kokta ägg med smör

Middag: Tonfisk och majonnäs med två kokta ägg

Kvällsmat: Korvgryta med harry

En kopp fett te

6 svar till “En äggande dag”

  1. Lena said

    Jag beundrar sig som kan äta så lite. Själv vill jag trycka i mig mat hela tiden och det gör jag också. I synnerhet när jag riktigt anstränger mig för att gå ner så vill mitt ätande öka.

  2. Maja said

    Hmmm, vem är Harry?? Åt du med honom eller är det kanske ett recept?? ;o) Lite nyfiken är jag nog!

  3. chakula said

    Lena: Det jag äter innehåller mycket fett. Då behöver man inte lika stora portioner, och inte heller behöver man äta lika ofta. På kolhydratstiden ville jag också äta jämt och mådde illa om jag inte fick mat ofta. Nu är det jätteskönt att slippa tänka så mycket på mat! 🙂

    Maja: *fniss* Nej, jag har ingen hemlig kavaljer. De som talar franska brukar kalla det haricots verts. Men vi har förenklat det till ”harry”. Så enkelt var det! 😉

  4. Maja said

    Ha, ha – den va´ bra. Jag brukar kalla dom ”långa gröna bönor” för att slippa tungvrickaren. Harry – det tar jag genast till mig :o)

  5. Lena said

    Jag hoppas att jag kommer till det också nån gång. Jag tycker att jag äter mycket fett men det är väl för mycket proteiner då och så dedär kolhydratsgrönsakerna. Jag gick ner 18 kg ifjol med en blandning av GI och LCHF, sedan upp igen, sedan detta år ner igen, sedan upp igen och nu neråt igen. Jag märker att så fort jag försöker hålla mig så blir jag helt matfixerad. Fastän jag har ätit väldigt stikt LCHF några veckor så försvinner inte mitt sug, det minskar bara lite. Kanske jag är extremt kolhydratkänslig, men jag har ännu inte klarat av att leva på fakirmat.

  6. chakula said

    Hej igen Lena!

    Nu har jag kikat lite på din blogg. Jag vet hur det är att ha sug. Jag har det fortfarande efter snart två år på LCHF, och framför allt är det choklad som är svårt för mig. Men LCHF är ändå det enda sättet för mig att ha en chans att vinna över suget.

    Jag håller mig hyfsat still i vikt även om jag skulle äta lite choklad då och då, eller lite mjölkprodukter som inte är så feta. Men vill jag gå ner, då är det strikt som gäller.

    Och strikt för just mig innebär: ingen choklad, inga nötter, knappast någon ost, ingen turkisk yoghurt eller magrare, ingen vispad grädde och bär som efterrätt… osv osv.

    Grönksaker som jag klarar är lök (lite), isbergssallad, gurka, broccoli, vitkål, haricots verts och spenat. Allt annat har för högt kolhydratinnehåll och ger mig dessutom sug – som paprika t ex.

    Spannmål äter jag aldrig i någon form, eftersom det både triggar suget och ger mig tillbaks min fibromyalgivärk.

    För mig är inte det jag äter fakirkost, då skulle jag ta bort både grädde och coleslaw och harry och såser och allt möjligt. Men att ha ordentligt med fett i och kanske extra på maten, det är nödvändigt för att jag ska hålla mig mätt och mota bort suget. Du kan inte få för mycket fett om du håller ner kolhydraterna, det är bara att ösa på! 🙂
    Jag såg att du tar en matsked smör till äggen, en tsk att steka i osv. Här går det åt 50 g varje gång jag tar fram smörpaketet, och ska jag laga mat till flera blir det långt mer!

    Vet inte om detta kan hjälpa dig något, man måste ju dessutom hitta fram till sin egen modell som funkar för en själv.

    Men att klara en lowcarbkost utan mycket fett, det tror jag kräver en enorm självdisciplin – och varför försöka ha det när man kan underlätta för sig bara genom en klick smör? 😉

    Jag har turen att inte ha en familj som äter annorlunda, och jag behöver sällan frestas hemma. Det finns liksom inget i skåpen som jag inte kan äta. Jag förstår att det är väldig skillnad om man ständigt blir påmind om potatis, bröd och godsaker, det skulle jag inte klara.

    Jag önskar dig all lycka till, hoppas vi ses här igen. Jag ska titta in hos dig också!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggare gillar detta: